1. Blog
  2. Stappenplan factuurprogramma kiezen

Hoe je in 7 stappen het juiste factuurprogramma kiest

Facturen sturen is leuk! Dit betekent namelijk dat je onderneming goed gaat en je geld verdient. je wilt dus zoveel mogelijk factureren.

Maar het maken van een factuur kost ook tijd. Helemaal als het aantal facturen toe gaat nemen, zul je hier behoorlijk wat tijd in moeten steken. Bovendien is er een kans dat je het overzicht kwijt raakt, zodra de factuurstroom toeneemt. Wanneer je ook nog eens veel facturen ontvangt, neemt de kans op vergeten facturen alleen nog maar toe.

Gelukkig is er facturatie software die je helpt bij het facturen maken en versturen. Een factuurprogramma schept orde in de factuurstroom. Maar hoe werkt zo’n programma? Hoe kies ik het juiste factuurprogramma uit het grote aanbod? En wat kost een factuurprogramma? In dit artikel beantwoord ik al deze vragen en laat ik je in zeven stappen de juiste facturatie software kiezen.

Arjan
Appwiki expert

    Stap 1: Definiëren: Wat is een factuurprogramma?

    Te beginnen bij het begin. Een factuurprogramma is een instrument dat je helpt om je facturatie op orde te houden en te verwerken. Alle facturen worden digitaal opgeslagen en er wordt altijd een back-up gemaakt. Bij steeds meer factuurprogramma’s gebeurt dit in de cloud.

    Stap 2: Oriënteren: Wat voor soorten factuurprogramma’s zijn er allemaal?

    Zoals gezegd is er een groot aantal factuurprogramma’s. Er is een grof onderscheid te maken tussen gratis (Excel bijvoorbeeld) en betaalde software. Wanneer je een kleine eenmanszaak hebt, of je werkt voor jezelf naast een vaste baan, dan zul je ook niet veel facturen hoeven te versturen. Maar neemt het aantal facturen toe dan kun je kiezen voor betaalde online facturatie software.

    Factureren met Excel

    Wanneer je bereid bent om enige tijd en energie te steken in het zelf maken van facturen, is factureren met Excel een goede eerste stap. Je hebt op deze manier volledige vrijheid wat betreft de informatie en opmaak van jouw facturen. En het is gratis natuurlijk. Je moet er wel goed opletten dat de factuur voldoet aan de wettelijke eisen van de Belastingdienst. Je kunt hiervoor deze template downloaden. Maar het werken met Excel is foutgevoelig en kost je dus wel veel aandacht en tijd. Helemaal als het aantal facturen toeneemt en je het overzicht dreigt te verliezen is het verstandig te kiezen voor een online factuurprogramma.

    Facturen versturen met factuur software

    Je kunt ook factureren met facturatie software. Je moet wel betalen voor deze software, maar door het automatiseren van het sturen en verwerken van facturen, bespaar je veel tijd. De software is namelijk voorzien van meerdere templates met factuurregels die voldoen aan de eisen van de Belastingdienst.

    Het enige wat je hoeft te doen, is de gegevens invullen die bij de factuur horen. Om ervoor te zorgen dat jouw factuur er professioneel en herkenbaar uitziet kun jij je eigen logo en huisstijl toevoegen aan de factuur. Dit hoef je overigens maar één keer te doen. Daarna is de factuur klaar om verstuurd te worden.

    Stap 3: Onderscheid maken: Wat doet betaalde factuur software voor mij?

    Je onderneming groeit, je klantenbestand neemt toe en de factuurstroom neemt nog meer toe. Het liefst wil je zoveel mogelijk automatiseren. Een stap naar betaalde facturatie software is dan ook een logische. Er zijn veel verschillende functies binnen een factuurprogramma die jou tijd besparen. Zo is er bij de ene software de mogelijkheid voor de klant om te betalen met iDEAL en met de andere is er een integratie met boekhoudsoftware. Je kunt dus kiezen voor een programma met de functies die bij jouw situatie passen en zo het beste facturatieprogramma selecteren. 

    Stelt factuur automatisch op

    Alle factuur software is voorzien van vaste templates waarmee je een factuur volgens de wettelijke eisen kunt opstellen. Wanneer je een factuurregel wilt toevoegen, kan dat natuurlijk ook. Om ervoor te zorgen dat je factuur er professioneel en herkenbaar uitziet kun jij je eigen logo en huisstijl toevoegen aan de factuur. Dit hoef je overigens maar één keer te doen. Het enige wat je nu nog hoeft te doen, is de gegevens invullen die bij de factuur horen. Daarna is de factuur klaar om verstuurd te worden. Je verstuurt het bestand in een PDF-bestand per e-mail naar de klant. Klaar is Kees.
    Om ervoor te zorgen dat je factuur er professioneel en herkenbaar uitziet kun jij je eigen logo en huisstijl toevoegen aan de factuur.

    Producten worden herkend

    Nu je dit onder de knie hebt, wil je natuurlijk dat dit proces in het vervolg zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd, zodat je er zo min mogelijk tijd aan kwijt bent. Bij de meeste software worden dan ook diensten of producten die je al een keer hebt gebruikt, herkend door de software en automatisch ingevuld. Eventuele kortingen worden in een aparte regel duidelijk weergegeven. De BTW- en totaalbedragen worden ook automatisch berekend.

    Stap 4: Verdiepen: Wat voor functies heeft facturatie software nog meer?

    Nu je de automatisering in de vingers begint te krijgen wil je dat zoveel mogelijk toepassen. Wanneer je veel offertes verstuurt, wil je natuurlijk dat deze dezelfde huisstijl hebben als jouw facturen. Ook heb je natuurlijk geen zin om de handmatig over te kloppen in je factuurprogramma. Bij de meeste software is het dan ook mogelijk om met de software offertes op te stellen te versturen sturen in jouw huisstijl. Wanneer de klant de offerte heeft geaccepteerd kun je met sommige software de offerte automatisch omzetten in een factuur. Dit scheelt weer tijd en de kans op het maken van menselijke fouten bij het overtypen van de offerte naar een factuur is uitgesloten.

    Periodiek factureren

    Verder kun je periodiek gaan factureren en automatische betalingsherinneringen gaan sturen. Periodiek factureren is het factureren met een vaste regelmaat. Je verstuurt dus periodiek, bijvoorbeeld per week, maand of kwartaal een factuur. Je kunt je voorstellen dat deze functie ideaal is voor bedrijven die werken met abonnementen.
    Het automatisch omzetten van offerte naar factuur scheelt tijd.

    Betalingsherinnering

    Maar dat is nog niet alles. Er is ook facturatie software die je een reminder stuurt wanneer een factuur nog niet is betaald. Met jouw goedkeuring stuurt de software dan ook een betalingsherinnering aan de klant. Hiermee herinner je de betreffende klant weer even aan de nog te betalen factuur en vergroot je de kans dat de betaling sneller binnenkomt. Er is ook een mogelijkheid om de software dit volledig automatisch te laten doen. Je kunt de voorwaarden zelf instellen, zodat de software niet ongevraagd herinneringen stuurt.

    Wat is e-factureren?

    Het nieuwste snufje op het gebied van facturatie-automatisering is e-factureren. E-facturatie geeft je de mogelijkheid om geautomatiseerd een gestructureerde digitale factuur op te stellen en te versturen. Een e-factuur kan eenvoudig van het ene systeem automatisch worden verwerkt in het andere systeem. Het vergemakkelijkt dus het facturatieproces met beperkte menselijke tussenkomst.

    UBL ready

    De facturatie software moet wel UBL Ready zijn om te kunnen e-factureren. UBL? Dat staat voor Universal Business Language en is de taal die nodig is om de verschillende software met elkaar te laten ‘praten’. Hierbij staan alle gegevens op een vaste plek en hebben een eigen betekenis. Zo kan een UBL-factuur dus vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden verwerkt in het andere systeem.
    Er is ook facturatie software je een reminder stuurt wanneer een factuur nog niet is betaald.


    Factuurprogramma is ook mobiel

    Ondernemers hebben steeds meer behoefte aan mobiele applicaties waarmee je kunt factureren omdat ze zelf ook steeds mobieler worden. Wanneer je in de trein zit nadat je op een afspraak bent geweest bij een klant, dan is het bijvoorbeeld heel handig om met de net gemaakte afspraken nog vers in het geheugen een factuur op te stellen.

    Zo is de kans op vergeten facturen kleiner en ontstaat er minder snel onenigheid over de inhoud van je factuur. Bovendien kom je professioneler over wanneer geen fouten worden gemaakt en worden facturen sneller verstuurd en betaald. Je kunt ook bonnetjes en inkoopfacturen met de app verwerken. Dit gaat sneller met de app, omdat je alleen maar een foto hoeft te maken met de smartphone.

    Wat voor koppelingen heeft een factuurprogramma?

    Met een factuurprogramma is het mogelijk om met andere software te koppelen. Wanneer je ook een boekhoudprogramma hebt, is het mogelijk hiermee te koppelen. Dit heeft als voordeel dat wanneer een factuur is betaald, deze automatisch wordt verwerkt in het boekhoudprogramma. Dit scheelt weer handmatig een factuur intypen in je boekhoudsoftware. Vaak is deze software wel duurder dan ‘alleen’ een factuurprogramma, omdat je naast facturatie software ook beschikt over een boekhoudpakket en beschikt over een koppeling met urenregistratie zodat uren automatisch gefactureerd kunnen worden.
    Wanneer je ook een boekhoudprogramma hebt, is het mogelijk hiermee te koppelen. Stel er is een standaard koppeling mogelijk met een boekhoudpakket en urenregistratie. Dan kun je gebruik maken van een API.

    API

    Als de facturatie software en de boekhoudsoftware niet standaard te koppelen zijn kun je deze alsnog koppelen met de boekhoudsoftware. Dit kan door middel van een API (Application Programming Interface). Als je een API instelt, kunnen niet standaard gekoppelde programma’s toch informatie doorgeven aan andere programma’s. 

    Voor webwinkels zijn de mogelijkheden die API biedt erg handig. Zij kunnen hierdoor bijvoorbeeld webshop software en boekhoudpakketten aan de webshop koppelen.
    En misschien nog wel het mooiste? Je hoeft niet alle software bij één leverancier af te nemen. Zo kun je  per software kiezen wat het beste bij jouw webshop past!

    KVK

    Er zijn ook factuurprogramma’s die een koppeling hebben met de database van de Kamer van Koophandel. Het voordeel hiervan is dat je de informatie op een factuur niet meer handmatig in te voeren. Zo kun je snel klanten en contacten toevoegen. 

    Het is belangrijk om na te gaan welke koppelingen je nodig hebt om een volledige overzichtelijke administratie te kunnen voeren. Vergelijk daarom verschillende factuurprogramma’s en kijk of je deze kunt integreren in jouw onderneming.
     

    Een bankkoppeling met je factuurprogramma

    Verder is het mogelijk om de factuur software te koppelen aan de bank. Er zijn twee manieren om je facturatie software te koppelen aan een bank. Bij beide koppelingen heb je een zakelijke rekening nodig. Ten eerste is er de automatische bankkoppeling waarbij automatisch dagelijks al je banktransacties in je factuurprogramma worden ingeladen. Wanneer er een factuur is betaald zal dat dus worden aangepast in je facturatie software.

    Je kunt ook de inkoopfacturen selecteren die je wilt betalen. Wanneer je deze hebt betaald, stuurt de bank je, meestal in de vorm van een e-mail of app, direct een bericht waarin staat dat je een betaling moet goedkeuren. Je bevestigt de betalingen, de facturen worden betaald en de bankadministratie is direct bijgewerkt. De meeste facturatie softwarepakketten zijn gekoppeld met Rabobank, ABN Amro, ING en KNAB.

    Importeren vanuit je bank

    Heb je geen rekening bij de bovengenoemde banken? Dan is er ook de mogelijkheid om bij- en afschrijvingen vanuit de bank te importeren en in je software te zetten. De meeste Nederlandse banken bieden de mogelijkheid om via internetbankieren een exportbestand (MT940, CSV of XML) te maken van je bankafschriften. Dit bestand importeer je direct in je factuur software. Zodra je gegevens in je factuurprogramma zitten, kun je deze automatisch versturen en indelen. De huur die elke maand wordt afgeschreven, komt automatisch in de categorie ‘vaste lasten’. Facturen die zijn betaald, worden automatisch weggestreept.
    Bij een automatische bankkoppeling worden automatisch dagelijks al je banktransacties in je factuurprogramma ingeladen

    Stap 5: Financieren: Wat kost factuur software?

    De eisen die een ondernemer heeft aan een factuurprogramma lopen erg uiteen. De kosten dus ook. Wanneer je maar een paar facturen per maand verstuurt en genoeg kennis hebt van Excel en het niet erg vindt om tijd te spenderen aan het maken van facturen, dan kun je uit de voeten met de gratis Excel-oplossing.

    Er is ook gratis software beschikbaar om de factuurstroom te automatiseren. Dit zijn wel ‘uitgeklede’ systemen, die niet veel functionaliteiten hebben of waar het aantal facturen dat je kunt versturen, beperkt is. Voor een paar euro per maand heb je software waar dit limiet is verdwenen en waarmee je gebruik kunt maken van meer functionaliteiten. Hier geldt grofweg: hoe meer functionaliteiten, hoe hoger de prijs. Dan is er nog de facturatie software die is geïntegreerd in een boekhoud- of CRM systeem. Deze software is het duurst, maar dan krijg je er ook meteen heel veel voor terug.
    De eisen die een ondernemer heeft aan een factuurprogramma lopen erg uiteen. De kosten dus ook.

    Stap 6: Afweging maken: Wat zijn de voordelen van een factuurprogramma?

    Nu ik de verschillende mogelijkheden om je factuurstroom zoveel mogelijk te automatiseren heb genoemd, is het tijd om de voordelen van factuur software op een rijtje te zetten.

    • Het bespaart tijd. Omdat je niet meer handmatig facturen hoeft op te stellen, maar doordat dit digitaal gebeurt, bespaar je veel tijd.
    • Het bespaart geld. Geen facturen meer per post versturen, hiermee bespaar je op porto-, inkt- en papierkosten
    • Het geeft overzicht. Omdat de hele factuurstroom wordt bijgehouden heb je een goed overzicht in welke facturen wel zijn betaald en welke nog uitstaan. Zo vergeet je ook geen facturen te betalen en te innen. Dit bespaart weer geld
    • Er is een koppeling mogelijk met boekhoudsoftware. Omdat de facturen automatisch worden verwerkt in de boekhouding, bespaar je tijd
    • Altijd en overal factureren. Omdat de software ook een mobiele app heeft, kun je altijd en overal je factuur versturen en het factuuroverzicht inzien
    • Facturen zien er professioneel en herkenbaar uit. Hierdoor worden facturen sneller betaald
    • Bankkoppeling. Hiermee bespaar je tijd omdat alle bankmutaties automatisch worden verwerkt in je factuurprogramma

    Stap 7: Beslissen: Hoe kies ik het juiste factuurprogramma?

    Al de bovengenoemde functies en prijzen neem je mee in de keuze voor je factuurprogramma. Hoe meer functies de software heeft, hoe meer je de factuurstroom kunt automatiseren. Dit zorgt voor een goed en duidelijk overzicht. Over het algemeen betaal je dan dus ook meer voor een abonnement. En als je deze functies niet nodig hebt, betaal je onnodig veel abonnementskosten. Stel jezelf voordat je een keuze maakt daarom de volgende vragen:

    • Heb je een bedrijf dat voornamelijk periodiek facturen verstuurt? Dan is het heel handig dat de facturatie software is voorzien van de functie ‘periodieke facturatie’.
    • Vind je het belangrijk vindt dat de klant het zo makkelijk wordt gemaakt om te betalen? Dan is een iDeal of PayPal-integratie heel handig
    • Wil je dat het factureren zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd? Dan kun je kiezen voor een factuurprogramma dat UBL Ready is of dat je offertes automatisch kunt omzetten naar een factuur
    • Ben je veel onderweg en heb je je smartphone altijd bij je. Dan is factuur software met een mobiele app een uitkomst
    • Wil je een integratie met boekhoudsoftware of andere programma’s? Dan moet je erop letten dat dit mogelijk is met de software waar jij je oog op hebt laten vallen
    • Wil je snel je bankmutaties in kunnen zien? Kies dan voor een factuurprogramma met een bankkoppeling
    • Wil je dat het factureren zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd? Dan kun je kiezen voor een factuurprogramma dat UBL Ready is

    Wat is nou het beste factuurprogramma?

    De mogelijkheden die je met een factuurprogramma hebt, zijn heel talrijk en lopen erg uiteen. Voor iedere ondernemer is er dus wel een geschikte software te vinden. Het begint bij een gratis programma waarmee je uit de voeten wanneer je niet veel facturen stuurt. Dit gaat tot een geheel geautomatiseerde factuurstroom dat e-facturen automatisch verstuurt en verwerkt. Kortom, er is voor iedereen wel een geschikt factuurprogramma. Nu is het aan jou de beurt om het beste factuurprogramma te kiezen.

    Gerelateerde artikelen

    5 januari 2024

    5 scan en herken apps voor het scannen van facturen

    Scan & herken Bonnetjes Facturatie

    Met een scan en herken app bespaar je een hoop tijd op facturen scannen en boeken. Met de slimme OCR software worden de gegevens automatisch uitgelezen.

    23 mei 2023

    Beste online factuur templates

    Facturatie

    Gratis facturen maken en versturen met Excel of met facturatie software? Bekijk alle voor- en nadelen van beide methoden. Ontdek zo welke manier van factureren bij jou past!

    8 december 2022

    Factuurverwerking: tips & tricks voor volledige automatisering

    Administratie Facturatie Boekhouding

    Als MKB-ondernemer wil je een goede factuurverwerking. Waar moet je aan denken? Welke factuurverwerking software gebruik je? Appwiki helpt!

    Appwiki is eenvoudig software kiezen voor:

    Dit is Appwiki

    Appwiki is het beginpunt voor bedrijfssoftware selectie. Wij geloven dat bedrijven met online tools en software slimmer, sneller en flexibeler zijn. En dus beter hun klanten kunnen helpen en beter concurreren in de markt.

    Appwiki werkt voor jou

    Appwiki experts adviseren jou bij software selectie. Jouw wensen en bedrijfsprofiel bepalen de meest geschikte software. We brengen onze kennis, informatie van leveranciers en data van gebruikers samen, zodat jij eenvoudig een selectie maakt en snel software vindt die bij je past. 

    En zo werkt Appwiki

    We brengen in je in contact met software aanbieders en ontvangen daarvoor een vergoeding. Adviseren we dan alleen aanbieders die betalen? Nee hoor, we adviseren alleen de aanbieders waarvan we zeker weten dat ze bij jouw bedrijf passen.

    Products